דעות

האם ראוי שרופאים יופיעו כ"לוביסטים" בכנסת?

בעקבות מספר אירועים של הופעת רופאים כלוביסטים בתשלום מטעם חברות מסחריות בפני הכנסת, פרסמה הלשכה לאתיקה בהר"י נייר עמדה על החובות האתיות וההנחיות לרופאים לוביסטים

27.02.2022, 11:03
"ככל שפעילותו כשדלן אינה נוגעת לנושאים רפואיים, הרופא לא יעשה שימוש בתוארו או מעמדו כרופא לצורך קידום מטרות אלו". צילום: שאטרסטוק

רופאים לא מעטים מופיעים בכנסת, בפני השרים ומקבלי ההחלטות. לעתים הם מוזמנים כנציגים של ארגונים שונים, למשל כבעלי תפקידים במערכת הבריאות, או כנציגי הר"י ואיגודיה המדעיים ופעמים אחרות מופיעים בכנסת כשדלנים בעניינים שונים. הופעתם יכולה להיות בתפקידם כרופאים לצורך קידום תכני רפואה, ולפעמים בתוקף עשייה אחרת, שאינה נוגעת לעיסוקם ברפואה. אך האם ראוי כי רופא יופיע כ"לוביסט"? ישנם קולות שונים בישראל הטוענים כי אין לכך מקום.

פעילותם של השדלנים בכנסת מוסדרת בפרק י"ב בחוק הכנסת, התשנ"ד– 1994. עפ"י ההגדרה שבחוק, שדלן הוא "מי שדרך עיסוק או בתמורה למען לקוח, נוקט פעולות לשכנע חבר כנסת בקשר להצעות חוק ולחקיקת משנה בכנסת או בוועדותיה, להחלטות הכנסת וועדותיה ולמינוי או לבחירה של אדם לתפקיד על ידי הכנסת או על ידי גוף שנציג הכנסת חבר בו". להגדרה זו ישנם חריגים, כגון מי שנוקט פעולה למען מעסיקו במסגרת עבודתו או מי שממלא תפקידים מסוימים בשירות המדינה.

מומלץ לכל רופא לקרוא את החוק בטרם יופיע כלוביסט – החוק הוא הסף והאתיקה היא הרף. יובהר כי עקרונות נייר עמדה זה נכונים ורלוונטיים לפעילות מהסוג האמור, הן כלפי חברי כנסת והן כלפי גורמי ממשל נוספים מקבלי החלטות, מגבשי מדיניות וכיוצא באלה.

הרופא עלול להימצא בניגוד עניינים בין האינטרסים של הגוף אותו הוא מבקש לייצג בפני הכנסת לבין חובתו לאמת המקצועית ולעקרונות האתיקה הרפואית, ובהם עשיית הטוב למטופלים, אי גרימת נזק, חלוקה צודקת של משאבי הבריאות במדינה ועוד.

האם ראוי כי רופא יופיע כ"לוביסט"?

לאחר דיון בנושא, חברי הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית מחזיקים בדעה כי אין זה מוצדק להצר צעדיו של רופא בעשייה. יחד עם זאת, לעמדת חברי הלשכה, נכון לקבוע ולהדגיש את החובות האתיות המיוחדות של רופא המייצג עיסוק או עמדה רפואיים בפני הרשויות.

לפיכך קבעו חברי הלשכה כי "הצגת נקודת המבט הרפואית למוסדות השלטון בישראל היא מחויבות אזרחית ומוסרית, המוטלת על הרופא בהיותו בעל מקצוע בתחום זה. הצגת העמדה הרפואית תשמש ותסייע לחברי הכנסת, שרי הממשלה ומקבלי החלטות להגיע לקבוע כללים נכונים ותואמים את העמדה הרפואית.

"רופא יסכים לשמש שדלן (לוביסט) אך ורק במקרה שבו הוא מאמין כי יש יסוד מוצק ואמת מדעית בהצגת הדעה הרפואית בנושא. הצגת העמדה הרפואית תהיה מקצועית, אמינה וחסרת פניות, הנשענת על בסיס מדעי ועל סטנדרטים רפואיים מקובלים. אסור שעמדה מוצגת תהיה מוטה עקב התועלת הצפויה למשלם השכר לשדלן".

עוד קבעו חברי הלשכה לאתיקה כישורים נדרשים מהרופא המשמש שדלן: בנושא רפואי, הרופא השדלן יהיה בעל ידע וניסיון רלוונטיים לנסיבות הנושא אותו הוא מבקש להציג. הרופא יגלה צניעות, ינהג בזהירות ובאחריות ויימנע מהצגת נושא רפואי שאינו מתחום עיסוקו המקצועי.

הרופא השדלן בנושא שאינו רפואי יפעל באופן המכבד את עצמו, את חבריו הרופאים ואת מקצוע הרפואה. ככל שפעילותו כשדלן אינה נוגעת לנושאים רפואיים, הרופא לא יעשה שימוש בתוארו או מעמדו כרופא לצורך קידום מטרות אלו. בנוסף, רופא המשמש שדלן בנושא שאינו רפואי ינקוט משנה זהירות ויימנע מכל ניגוד עניינים עם עיסוקו ברפואה.

כמו כן, יקפיד על גילוי נאות: בפתח דבריו, רופא המציג עמדה למקבלי החלטות וקובעי מדיניות יציין באופן ברור את פרטי זיהויו, את הכשרתו ומעמדו המקצועי והאקדמי. הרופא השדלן יציין אם יש או היה לו עניין אישי בנושא, מטעם מי הוא פונה או נוכח בדיון והאם הוא מקבל או קיבל תמורה בעבר מצד גוף בעל עניין בנושא. כמו כן, הרופא יגלה כל קשר העלול להעלות חשש כלשהו לניגוד עניינים, על מנת שהנוכחים בדיון יפעילו שיקול דעת בהתייחס לתוכן דבריו.

הנחיות לרופא השדלן

הרופא השדלן ימסור באובייקטיביות, בהגינות וביושרה את כל המידע הרפואי והמדעי הנוגע למקרה הנדון, יביע דעתו בנושא, ובאם דעתו שונה מהדעה הרווחת המקובלת בתחום, יציין גם את דעת הרוב בעולם הרפואה. הרופא השדלן יסתמך על ספרות רפואית, יצרפה או יציין את מראה מקומה בצורה ברורה ונכונה כמקובל.

הרופא השדלן יביע דעתו בלשון עניינית, צנועה ומאופקת. הוא יהיה רשאי לחלוק על דעות רפואיות אחרות, אולם אין להעביר ביקורת אישית על מומחים רפואיים אחרים. הדיון יהיה לגופו של עניין ולא לגופם של עמיתים.

לנייר העמדה  - ליחצו כאן

הכותבת היא יו"ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית בישראל; כירורגית ב"אסף הרופא"

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר תמי קרני,  לוביסטים,  חדשות
תגובות

תבורכו על נייר העמדה הנ"ל.

אנונימי/ת
28.02.2022, 19:16

הרופא השדלן ( מונח איום ) לא יקבל כל טובת הנאה בין בתשלום או בהטבה אחרת. או בתשלום עבור ביטול זמנו בכנסת. בשאלות רפואיות עקרוניות שיש בהם הסכמה של הר"י - הנציג יבוא מטעם הר"י ולא משום מקור עיסקי אחר . כדאי להדגיש זאת!

אנונימי/ת
28.02.2022, 23:15

ואם יחרוג מנייר העמדה הפרווה הזה, מה יהיו הסנקציות?

אנונימי/ת
01.03.2022, 14:41

כרגיל, לשכת האתיקה מוציאה שוב "ניר עמדה" שכולו דאגה לאינטרס הכלכלי של הרופאים,דבר שבינו לבין אתיקה לא קיים כל קשר.
אם קיימת עמדה רפואית ברורה מדוע על הרופא להיות שדלן? יביע את דעתו כנציג הרפואי של הארגון הרפואי לו הוא שייך מקצועית.
מתי חברה מסחרית זקוקה לשדלנים? כאשר אין אמת אובייקטייבית ברורה ואז היא נזקקת ל"שכירי חרב" בדמות רופאים או בעלי מקצוע אחרים שמוכרים את יושרתם המקצועית תמורת כסף או תמורה אחרת.
את זה לשכת האתיקה מכשירה. ביזיון!!!

אנונימי/ת
08.03.2022, 12:04

למה מוכרים את יושרתם המקצועית אם אין אמת אוביקטיבית ברורה? האם הם אינם יכולים להציג את זה? אני יכול לחשוב לפחות על נושא אחד שעלה בעולם (הגבלת נתרן במזון מול תכולת נתרן/אשלגן ) שיש בו קונטרוברסליות ובעוד שרוב הממסד בדיעה אחת, יש גם הסתכלות אחרת. זה שמסתכל אחרת מגונה עי הממסד. זוהי אמת שמתבקש לכן עבורה גם לבקש שכר. מה גם שהכנת טמת מנומקת דורשת זמן וזמן שווה כסף.
גלוי נאות- לא הייתי שתדלן ואני בספק אם אהיה אי פעם ועדיין לא רואה בזה משהו מגונה. בכל פוזיציה יש המשתינים מהמקפצה אבל זה לא צריך למנוע כללים אתיים.